Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Sunday, September 29, 2013

MENGUMPUL MODAL

Salam hormat,

Apa khabar rakan-rakan semua? Harapan saya anda semua berada di dalam keadaan sihat walafiat dan kegiatan ekonomi anda teru maju ke hadapan.

Ingat, kita misti memikirkan kedudukan ekonomi kita setiap hari dan masa.

Lama juga saya tidak menulis disini. Saya agak sibuk juga kebelakangan ini dan di atas kelegaan masa sekarang saya akan memberikan beberapa tips dalam perkara yang berkaitan.

Kali ini saya akan menumpukan beberapa penulisan ini berkaitan dengan usaha mengumpul MODAL. Tak kisahlah modal tersebut untuk tujuan apa. Harapan saya MODAL adalah untuk berniaga (Pelaburan) demi masa depan yang lebih baik untuk kita semua. Saya akan cuba memberikan jalan yang mudah, mungkin memakan sedikit masa, tetapi boleh di buat oleh kebanyakkan kita. Saya sedar, berdasarkan kepadapengalaman saya, mengumpul modal ini bukanlah satu usaha yang mudah. Jika mudah ramai di antara kita mungkin sudah kaya-raya hari ini.

Pertama sekali, ada dua cara sahaja untuk mendapatkan modal. Lihat slide berikut;



Seterusnya, pecahan kaedah bagi wang pendapatan.



Menabung 10% setiap bulan (buat dahulu, sebelum berbelanja) daripada pendapatan anda telah saya sebut di dalam penulisan ini pada edisi bulan Februari.


Skian dahulu,


Dr Azizol Bin Mogd Sharun

No comments:

Post a Comment