Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Monday, May 25, 2015

APA YANG BOLEH KITA BUAT BAGI MENGURANGKAN KESAN GST TERHADAP PERBELANJAAN KITA

Salam hormat,

Mulai pada penulisan ini, saya akan membincangkan beberapa cadangan yang boleh anda lakukan, bagi tujuan tersebut. Amnya, masih berkisar kepada pendekatan berjimat cermat dan bijak berbelanja. Pada hemat saya, rata-rata kita masih tidak berbelanja dengan bijaksana dan masih ramai yang tidak kisah langsung bab berbelanja ini.

Pada pendapat saya, beberapa cadangan berikut boleh anda cuba bagi mengurangkan kesan GST terhadap kewangan anda. Penting ada catitan bagi menilai keberkesanan tindakan anda. Tanpa rekod, cadangan berikut jadi bahan maklumat sahaja kepada anda. Apa yang lebih penting, selepas itu jangan mudah sahaja menuding jari ke pihak lain, sedangkan anda dikurniakan akal fikiran yang sehat dan tidak berbuat sesuatu berkaitan cara anda berbelanja.

Diantaranya termasuklah:-

1. KAWAL NAFSU ANDA,
2. BERBELANJA ATAS KEPERLUAN SAHAJA,
3. CARI ALTERNATIF KEPADA BARANGAN ATAU PERKHIDMATAN YANG DIKENAKAN GST,
4. PERBANDINGAN HARGA DAN KEDAI MASIH PERLU,
5. PANDULAH KENDERAAN ANDA IKUT PERATURAN,
6. SERVIS DAN JAGA KENDERAAN ANDA SEBAIK MUNGKIN,
7. ELAKKAN DARIPADA MEMBUAT SEBARANG PERUBAHAN ATAU PENUKARAN MANA-MANA BAHAGIAN KENDERAAN ANDA YANG TIDAK PERLU,
8. GUNAKAN PENGANGKUTAN AWAM APABILA SESUAI,
9. KAWAL PENGGUNAAN TELEFON POST-PAID ANDA,
10. ELAKKAN MEMBELI PAKAIAN BARU, DAN GUNAKAN PAKAIAN YANG TERSIMPAN DI DALAM ALMARI DAN TIDAK PERNAH DIPAKAI,
11. PANJANGKAN SEDIKIT JANGKA HAYAT PERABUT DAN PERALATAN LETRIK RUMAH ANDA.

Saya aka huraikan maksud saya bagi setiap cadangan tindakan diatas di halaman-halaman yang akan datang.

Skian dahulu,



Dr Azizol bin Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment