Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Saturday, February 13, 2016

SERVIS DAN JAGA KENDERAAN ANDA SEBAIK MUNGKIN

Salam hormat,

Saya percaya ramai di antara kita yang sedar akan kepentingan tajuk ini terhadap jangka hayat sesebuah kenderaan dan juga perlatan bermotor lain yang anda miliki. Mungkin saya perlu mengingatkan semula. Kenapa perlu ingatkan semula? Kerana tabiat orang kita, bukan tak tahu apa yang nak dibuat, TETAPI lagi ramai yang tak buat apa yang dia tahu. Servis kenderaan itu penting, tahu? Hampir semua orang tahu. Buat servis, tak ramai yang laksana yang ia tahu.

Hari ini hampir setiap keluarga memiliki kereta. Sebarang kerosakan besar akan melibatkan pembaikan dan perolehan alat ganti. Bermakna GST akan turut dibayar.

Secara biasanya setiap kenderaan yang kita beli dibekalkan dengan buku panduan penyelenggaraanya sekali. Ada di antara kita hanya mengikuti tertib penyelenggaran ini dalam beberapa tahun sahaja. Selepas itu "kadang-kadang" dan mungkin beberapa tahun berikutnya "jarang-jarang". Seharusnya, lagi berumur kenderaan kita , lagi hebat dan tertibnya kita melakukan penyelenggarannya. Lagi lama kita boleh gunakan sesebuah kenderaan, lagi banyak penjimatan wang kita perolehi.

Cuma saya perlu tekankan kepada para wanita yang berkenderaan. Pengalaman saya mendapati kaum wanita, mungkin segelintir, agak kurang peka sedikit berkaitan atau perihal pentingnya penjagaan kenderaan ini. Guna sahaja selagi tidak timbul masaalah. Jadinya para abang-abang atau suami perlu senantiasa ingatkan mereka bab ini.


Skian,


Dr Azizol bin Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment