Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Friday, May 1, 2020

COVID-19: Kesan PKP terhadap perbelanjaan bulanan


Salam hormat,

Mengikut rekod perbelanjaan saya, disepanjang bulan April, 2020 ini telah mencatatkan penurunan perbelanjaan bulanan ke tahap 38%. Bermakna lebihan wang pendapatan pada bulan April ialah sebanyak 62%. Alhamdulillah, nampaknya disepanjang PKP dilaksanakan, disebalik kesukaran, keresahan dan ketidaktentuan duduk dirumah ini, telah memberikan saya satu faedah yang positif.

Satu perkara yang jelas buat diri saya, disepanjang tempoh PKP ini, perjalanan keluar dari rumah dengan menggunakan kenderaan (kereta), berlaku dengan sedikit sekali. Tambahan pula dimusim ini juga harga minyak didapati berada ditahap yang paling murah.

Anda pula bagaimana?

Saya yakin keadaan yang sama berlaku, cumanya mungkin anda di luar sana tidak dapat menyatakan dengan tepat kedudukan sebenar. Almaklumlah tiada catatan perbelanjaan harian dibuat sebelum ini. Mungkin juga ramai yang tidak ambil peduli mengenainya.

Jadi bersesuaian pada ketika ini, saya ingin mengajak dan mengalakkan kita semua membuat tracking semua perbelanjaan harian yang kita lakukan. Tak kisahlah sama ada anda akan menggunakan komputer, handfon atau pun pocket note book bagi tujuan ini. Apabila ia dilakukan secara berterusan, akhirnya ia akan menjadi satu tabiat yang baik dari segi pengurusan kewangan peribadi ( good personel financial habits).

Tabiat di atas adalah meruapakn salah satu daripada tabiat-tabiat yang telah dilakukan oleh mereka yang telah berjaya di dalam hal kewangan masing-masing.


Sekian,



Dr Azizol bin Mohd Sharun (DVM, MAgrS).

No comments:

Post a Comment