Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Wednesday, December 30, 2020

SELAMAT TAHUN BAHARU 2021

 

Salam Hormat,

Tahun baharu menjelma lagi. Alhamdullilah.

Bagaimana agaknya dengan MATLAMAT TAHUN 2020? Matlamat kewangan peribadi saudara maksud saya. Jika belum membuat penilaian, masih belum terlambat. Buatlah sedikit penilaian serta berusahalah mengadakan bajet/perancangan bagi tahun 2021 pula. Jangan tiada langsung usaha untuk memperbaiki keadaan kewangan masing-masing. Menyesal nanti. Biar pun sesuatu matamat itu kecil, tetapi tetap akan membawa anda terus ke hadapan, walau pun perlahan. Jangan fikir apa yang orang lain boleh buat, fokus kepada keadaan masing-masing sahaja.

Bagi saya, paad tahun 2021 ini, salah satu matlamat terpenting saya ialah untuk mengekalkan tahap kesihatan yang ada. Objektifnya, dalam bentuk pemantauwan kandungan gula di dalam darah, tekanan darah yang senantiasa terkawal dan bebas sebarang jangkitan penyakit yang berjangkit seperti covid-19 dan lain-lainnya. Pada peringkat umur seperti saya, kesihatan yang baik adalah merupakan sesuatu perkara yang tidak ternilai dengan wang ringgit.

Seterusnya, pada tahun 2021 ini saya dapat dan mula mengarang buku berkaitan peternakan kambing/peternakan burung walit. Ini adalah merupakan sesuatu perkara yang juga penting bagi saya memanjangkan kepakaran dan ilmu yang masih ada di dalam dua perkara yang berkaitan. Supaya generasi terhadapam ada bahan rujukan yang mereka boleh baca. Perkara ini juga berkaitan dengan ajakan saya utuk lebih banyak membaca di sepanjang tahun 2021 ini nanti, seperti mana yang saya paparkan di dalam FB ucapan selamat tahun baharu saya.

Satu perkara yang juga berkaitan dengan kesihatan ialah aktiviti menanam pokok buahan. Ini juga merupakan satu fokus kecergasan minda dan fizikal yang perlu saya lakukan pada tahun 2021 nanti, seperti mana hasil buah di kampung-kampung yang ramai kita makan hari ini adalah usaha mereka yang terdahulu. Jadi saya juga ingin turut menyumbang dalam bentuk yang sama, di sampaing matlamat kecergasan yang akan terus saya usahakan untuk kekal sihat. In sha Allah.

Jadi anda juga fikirkan lah hal-hal yang boleh dilakukan untuk kita semua berada di keadaan yang lebih baik di penghujung tahun yang baharu ini nanti.


Sekian,


Dr Azizol bin Mohd Sharun (DVM, MAgrS)

No comments:

Post a Comment