Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Tuesday, February 8, 2022

HAMPIR SEMUA BARANG KEPERLUAN HARIAN DAH MAHAL

Salam Hormat,

Hari ini semua orang sudah merasai bahawa barangan keperluan harian telah naik atau menjadi lebih mahal. Bertambah lagi kesannya apabila ramai di antara kita yang baharu-baharu ini mengalami musibah banjir besar.

Kesan ini tidak terkecuali sama ada anda berduit atau pun tidak.

Jadi apa yang saya boleh buat bagi mengurangkan kesan kenaikan harga barangan ini ialah dengan mengusahakan tanaman sayuran secara kecilan di belaakang rumah saya. Saya tingal di rumah teres setingkat sahaja.

Saya dapatkan sisa kotak polystreen daripada pasar awam di Kuala Klawang. Di pasar ini juga ada di jual tanah taneh bagi tujuan berccucuk tanam ini. Kemudian saya ke mini market di tempat saya untuk membeli beberapa paket benih sayuran. Sebenarnya pelbagai benih ada di jual di sini dan harganya pun tidaklah mahal.

Saya pun mencuba beberapa jenis sayuran untuk ditanam. Alhamdulilah, saya perhatikan sayur sawi, kangkung, kobis, kacang bender dan terung hidup dengan baik. Jika hari tidak hujan penyiraman perlu di lakukan. Lihat kesanya dalam gambar berikut.


Sepanjang saya mengamalkan bercucuk tanam ini, saya dapati sedikit sebanyak ia boleh membantu meringankan perbelanjaan. Terpenting bagi saya ialah kualiti bahan sayuran yang dimakan keluarga saya lebih bersih, terutamanya daripada sisa racun makhluk peosak yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit.

Saya mengajak rakan-rakan semua cubalah usaha ini. Saya yakin ia akan membantu anda dari segi kewangan dan kesihatan, yang mana nati juga memerlukan banyak wang juga untuk merawatnya.


Sekian,


Dr Azizol bin Mohd Sharun(DVM, MAgrS)

No comments:

Post a Comment