Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Friday, November 8, 2013

KITCHEN GARDERN MUNGKIN BOLEH MEMBANTU ANDA MENABUNG

Salam hormat,

Bagi mereka yang ada sedikit ruang tanah dan juga masa, anda boleh cuba laksana konsep kitchen gardern ini. Jika anda tiada ruang tanah yang sesuai, anda boleh gunakan polybag atau pun pasu sebagai tempat bercucuk tanam. Sungguh pun tidak banyak tanaman yang boleh ditanam, tetapi ia tetap dapat membantu mengurangkan perbelanjaan bulana anda.

Pengalaman saya mendapati kos perbelanjaan untuk membeli sayuran memang dapat dikurangkan ke paras yang paling minima. Faedah lain termasuklah kesan kesihatan tubuh dengan membuat kerja-kerja bercucuk tanam yang berterusan. Sayuran yang kita perolehi juga terjamin daripada kandungan racun makhluk perosak. Saya juga dapat berkongsi dengan anak-anak akan ilmu asas pertanian ini.


                                   Hasil Terong Telunjuk


                               Beberapa Pokok Terung Telunjuk


Pokok lada juga boleh ditanam dengan menggunakan pasu. Jika ada tapak adalah lebih sesuai. Saya kadang kala berasa heran, kita duduk di desa-desa tetapi cili pun masih nak beli di pasar atau di bandar. Kos minyak kereta pergi dan balik berapa? Jadi mahallah cili tersebut. Saya yang tiada pengalaman bertani pun boleh tanam cili (gambar berikut).


Jadi bagi mereka yang kesempitan kewangan selalu, fikirkan semula kekuatan yang anda (dan ahli keluarga anda) ada dan gunakan seoptimim yang boleh, insyaAllah anda akan beroleh kejayaan.

Skian, fikir-fikirkan..


Dr Azizol Bin Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment