Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Friday, July 26, 2013

PELABURAN MELALUI ASB


Salam hormat,

Bagaimana pula dengan pelaburan melalui ASB?

Kita semua ketahui ASB hanya dikhaskan untuk Bumiputra sahaja. Seingatan saya kerajaan ada satu dasar mengenainya. Melalui ASB juga dijangkakan peganggan aset oleh kaum Bumiputra dapat dipertingkatkan. Kerajaan dimasa tersebut sedar bahawa, untuk melabur bersaorangan oleh individu Bumiputra, jarang berlaku. Salah satu daripada sebabnya, pada masa tersebut mereka ini tidak memahami pelaburan dan keduanya kemungkinan besar disebabkan ketiadaan modal.

Jadi ASB diwujudkan bagi mempermudahkan orang Bumiputra, khususnya orang Melayu mengumpul modal mengikut kemampuan mereka dan membuat pelaburan. Dana yang terkumpul ini di laburkan oleh satu kumpulan pengurusan yang mempunyai kepakaran di dalam pelaburan. Akhirnya keuntungan pelaburan mereka ini di kembalikan ke akaun masing-masing sebagai dividen tahunan setelah di tolak kos pengurusan dana berkenaan.

Saya menjangkakan, jika ramai pemilik ASB memahami pendekatan dan konsep yang akan di amalkan oleh pengurusan dana mereka, serta hasrat murni Kerajaan ( Kerajaan BN lah kan) saya yakin hari ini, kira-kira 30 tahun kemudian, ramai yang telah mencapai tahap jutawan. Tetapi hakikatnya tidak sedemikian. Kenapa tidak?

Hampir semua yang melabur dalam ASB, apabila diistiharkan sahaja dividen dan telah dimasukkan ke akaun masing-masing, maka bank-bank menjadi sesak, kerana mereka ini sibuk mengeluarkan dividen masing-masing. Saya perhatikan selama 30 tahun lepas inilah yang berlaku. Jadinya segala telor emas yang di hasilkan oleh ibu angsa ini, habis di makan. Masakan ia akan berkembang dan berkembang !

Cuba perhatikan satu gerak kerja berikut, supaya anda berfikir,

Berapa banyakkah wang yang anda perlu laburkan ke dalam ASB pada awal tahun 2014 nanti, bagi membolehkan anda bersara pada umur 55 tahun nanti sebagai jutawan? Anda genap berumur 25 tahun pada Januari, 2014. (Apabila sudah Jutawan tak perlulah bekerja sampai umur 60 tahun. Kita boleh bantu dan jaga mak-ayah kita).

Bagi membolehkan anda mengira, beberapa andaian perlu saya ketengahkan. Pertamanya, Purata pulangan pelaburan ASB anda ialah 9% setahun (dalam tempoh 25 tahun tersebut), kedua, dalam tempoh tersebut juga anda tidak mengeluarkan dividen pelaburan berkenaan.

Bagi mengiranya, ada gunakan formula berikut:-



Jadi jika anda kira, jawapanya ialah RM 75,375.00.

Jadi jika kita laburkan ke dalam ASB awal tahun 2014, sebanyak RM 75,375.00,  25 tahaun yang akan datang anda ada RM1 juta di dalam akaun ASB anda. Anda boleh buat pinjaman peribadi sebanyak itu dari bank yang bersesuaian untuk dijadikan modal.

Malangkan ramai di antara kita meminjam wang sebanyak itu untuk membeli liablity ( kereta ).

Fikir-fikirkan bagi mereka yang masih ada banyak masa di hadapan mereka. Gunakan tempoh tersebut untuk lebih berjaya. Kita boleh sebenarnya.


Skian, kali ini.


Dr Azizol Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment