Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Thursday, July 25, 2013

PELABURAN SEPINTAS LALU


Salam hormat,

Dalam edisi ini saya hanya hendak memberikan gambaran beberapa kesan aktiviti pelaburan yang anda perlu ketahui. Mungkin juga ramai yang telah mengetahuinya. Ia, ia nampak terlalu mudah, maklumlah hanya RM1 atau RM2 setiap hari. Tetapi apabila saya tukar ia dalam bentuk RM30 dan RM60 setiap bulan tanpa gagal, melaksanakanya menjadi sukar. Itu mungkin sebabnya ramai yang tidak mampu melaksakannya. Dari sudut pengiraan (mathematik) ianya adalah benar.

Pertama, aktiviti melabur RM1 setiap hari. Perhatikan slide berikut:-




Anda mencapai tahap jutawan pada umur 81 tahun. Setakat hari ini sukar kita mendapatkan skim pelaburan yang mamapu memberikan 10% setiap tahaun dan beterusan selama 25 tahun.

Ke dua, melabur RM1 berbanding dengan RM2 sehari, perhatikan slide berikut:-



Perhatikan, hanya dengan menambah seringgit lagi, tempoh masa untuk mencapai sejuta RM turun daripada 81 tahun kepada 74 tahun. Bermakna jika kita mamapu lebih banyak daripada RM2 setiap hari (bermakna sebulan RM60) tempoh berkenaan akan menjadi lebih pendek. Bila saya kata RM2 sehari, nampak mudah, tetapi bila saya nyatakan RM60 sebulan, mungkin ramai yang kata itu sukar di capai. Sekurangnya, saya dapat meransang minda anda untuk berfikir.


Skian,


Dr Azizol Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment