Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Saturday, July 27, 2013

BIDANG YANG TERBAIK BUAT ANDA MELABUR ADALAH PENTING


Salam hormat,

Sekali lagi kita bertemu di dalam kupasan asas pelaburan ini. Kali ini saya hendak menarik perhatian anda kepada peranan BIDANG PELABURAN yang dipilih, dalam usaha anda membuat satu-satu pelaburan.

Kebelakangan ini ramai yang menjadi jutawan melalui internet, satu bidang kekayan baru, saya masih melihat bidang hartanah dan bidang saham (stocks) masih menjadi kaedah atau bidang utama menjadi penyumbang kepada kejayaan. Rententan potensi bidang-bidang adalah seperti yang saya gambarkan di slide beriku,





Perhatikan betul-betul rentetan potensi bidang-bidang berkenaan. 

Bidang yang paling kebelakang potensinya ialah bidang Pertanian. Kadangkala saya merasa heran, pihak Jabatan Kerajaan dan Kerajaan juga memilih bidang pertanian dalam usahanya untuk membasmi kemiskinan. Saya tidak mengatakan sama sekali bidang pertanian tiada langsung mereka yang telah mencapai tahap jutawan melaluinya. Memang ada, akan tetapi bilangan yang terlalu kecil.

Rentetan potensi di atas bermakna seperti ini. Misalnya, anda ambil bidang HIBURAN (8) dan bandingkan dengan PENDIDIKAN (11). Kita semua ketahui Dato Siti Nurhaliza. Cuba anda bandingkan, agak-agak berapa jauh beza pendapatan mereka setahun. Juta RM bezanya. Keadaan ini sama juga di Amerika. Bandingkan pendapatan tahunan MADONA dengan Guru-Guru di sana. Kita lihat trend yang sama. Ini juga tidak bermakna semua yang masuk ke dalam bidang HIBURAN itu berjaya 100%. Ramai juga yang gagal. Perkataan HIBURAN itu luas. Ia termasuk mereka yang menghasilkan lagu, CD lagu, syarikat rakaman, penerbitan majalah, penerbitan siri katun ( Upin & Ipin ) dan banyak lagi.

Sekarang anda toleh kepada diri anda sendiri, adakah anda berada di dalam bidang yang sepatutnya. Are you leaning your ledder to the right wall? Mungkin ada baru sedar dan faham kenapa susah sangat hendak kaya. Anda juga kena lihat, bagi anak-anak yang sedang menuntut di institusi pengajian tinggi, adakah mereka telah berada di landasan yang betul?

Mungkin anda berasa anda berada di dalam sektor PERTANIAN, sebenarnya di sektor PERKHIDMATAN. Nilai betul-betul bidang anda.

Kenapa ramai anak-anak muda kaum Cina terlibat di dalam penjualan alat-alat KOMUNIKASI (handfon, tablet, Ipad dan sebaginya), termasuk komputer? Kerana potensi bidang ini. Tak ramaikan ank-anak muda Melayu yang terlibat. Ramai hanya menjadi pekerja atau jurujual sahaja.

Dalam sektor HARTANAH, di mana 90% mereka yang telah berjaya mencapai kejayaan kewangan, buat anda paling minima penglibatkan anda ialah dengan membeli rumah anda sendiri.



Skian, fikir-fikirkan.


Dr Azizol Bin Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment