Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Thursday, August 1, 2013

STRATEGI DAN PANDUAN AM PELABURAN


Salam hormat,

Ada beberapa perkara lagi yang mungkin saya terlepas pandang semasa menulis perihal pelaburan sebelum ini, dan elok saya kongsi dengan ada semua.

Pertamanya, persoalan kenapa kita misti membuat pelaburan? Berikut adalah di antara sebab-sebab kenapa:-

1. TIADA orang yang menjadi jutawan dengan hanya menimpan wang di dalam bank,

2. Wang akan susut nilai dari masa ke semasa (Kesan inflasi),

3. Untuk memperolehi pendapatan yang lebih kekal ( passive income ), dan 

4. Kemampuan kita untuk menghasilkan wang adalah terhad, berbanding dengan pelaburan yang kita buat.


Dari sudut lain pula elok saya nyatakan disini bahawa modal pelaburan boleh hilang, jika tuan pemilik modal itu melaburkan modalnya di dalam bidang yang ia sendiri tidak faham. Keadaan yang sama juga berlaku apabila pemilik modal melaburkan modal tersebut pada perkara yang mustahil atau mengikut nasehat mereka-mereka yang tidak bertanggungjawab.

Di dalam konteks kedua di atas, skim Pakman Telo, Labu peram dan sebagainya adalah merupakan contoh yang kita masih ingat.

Dari sudut strategi pelaburan, sebelum ini saya telah menceritakan, salah satu daripadanya iaitu PILIH BIDANG YANG BERPOTENSI. Kedua, perbanyakkan pelaburan atau aset yang anda miliki secepat mingkin. Ini adalah kerana MASA memainkan peranan penting di dalam kejayaan sesuatu pelaburan. Ke tiga, pentingnya kita eloklah senantiasa terus berusaha menambah ilmu serta kemahiran kita di dalam bab pelaburan ini. Berpendidikan tinggi bukan isunya. Orang kaya Inggeris ada menyatakan pentingnya ilmu dan kemahiran di dalam hal kewangan ini seperti berikut;

  "Formal educations gives you a living, self-education gives you a fortune "

Pengalaman saya membuktikan kebenaran kenyataan tersebut tadi.

Jadi marilah kita membaca bab berkenaan, sama da dengan membeli buku-buku yang banyak di pasaran atau pun dengan melayari internet. Berikut adalah buku-buku yang saya miliki, sebagai contoh kepada anda.










Skian,


Dr Azizol Mohd Sharun


No comments:

Post a Comment