Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Tuesday, June 25, 2013

PELABURAN, PELABURAN,PELABURAN DAN PELABURAN


Salam hormat,

Di akhir halaman yang lepas, saya telah mengariskan makna berniaga. Bagi kita yang sebenarnya bekerja dengan pihak lain, misalnya pegawai kerajaan, tidak ada masa dan tidak dibenarkan berniaga secara aktif. Tetapi keadaan ini tidak menghalang kita daripada terlibat dalam sesuatu perniagaan. Kita boleh berniaga melalui sesuatu pelaburan yang kita buat. Jika kita ada wang dan membeli saham syarikat penerbangan kita (MAS), melalui pelaburan tersebut anda telah berniaga di dalam bidang pengangkutan udara.

Saya ulangai sekali lagi, berniaga itu boleh diertikan juga sebarang kegiatan pelaburan yang kita buat.






Sehubungan dengan itu juga, saya suka mengingatkan sekali lagi perkara berikut,




Jadi kalau begitu eloklah kita semua memulakan usaha untuk membuat pelaburan.

Apabila kita melabur dan pada masa yang sama kita juga bekerja, ini bermakna kita mempunyai dua punca pendapatan, satu daripadanya berbentuk pasif.

Jika anda mampu membuat beberapa pelaburan, ini sebenarnya adalah jalan yang paling baik untuk anda, di dalam usaha untuk mencapai tahap individu yang berpendapatan tinggi, menjelang tahun 2020. Pastikan kita tidak tercicir.


Skian, renung-rengungkan lah.



Dr Azizol Bin Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment