Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Thursday, June 13, 2013

SENTIASA PANTAU BILL AIR RUMAH ANDA


Salam hormat,

Sekali lagi saya hendak menyentuk tentang air. Kali ini berkaitan dengan kebocoran kecil paip antara meter dan tangki dan daripada tangki ke lain-lain lokasi di dalam rumah anda. Biasanya kebocoran ini berlaku pada paip (rumah) yang telah lama. Tidak dinafikan juga ia boleh berlaku pada rumah-rumah baru yang menggunapakai paip getah atau PVC.

Anda perlulah meneliti setiap kali bill air diterima. Apakah ia munasabah dengan jumlah penghuni yang ada serta perbandingan kuantiti (meter padu) yang digunakan di bulan-bulan sebelumnya. Jika kuantiti penggunaan jauh berbeza dengan rakan anda yang mempunyai saiz keluarga yang sama, kemungkinan ada kebocoran. Eloklah anda segera meneliti laluan paip, perhatikan jika anda tanah yang lembab (terutamanya di musim kemarau), atau dinding rumah yang basah, atau sememangnya ada kebocoran berlaku.

Sebagai contoh, saya duduk seorangan di rumah sewa saya di Terengganu jumlah atau kos bill air ialah RM4.00 sebulan. Berbanding dengan apabila saya berada di kampung bersama ibu, bill air kami hanyalah RM9.00 sebulan. Perbandingan antara kedua-dua keadaan ini, meyakinkan saya penggunaan air di kedua rumah adalah munasabah.

Mengelakkan kebocoran paip air walau pun kecil ini adalah merupakan salah satu uasa kita untuk berjimat cermat dan mengelakkan pembaziran.


Skian


Dr Azizol bin Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment