Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Saturday, May 18, 2013

PEMBAZIRAN MENJELANG HARI RAYA AIDIL FITRI

Salam hormat,

Jika anda hendak menukar perabut, kain langsir, TV, bahkan tayar kenderaan SEKARANG ADALAH MASA UNTUK BERBUAT DEMIKIAN. Jika anda hendak menukar kereta, sekarang jugalah masa yang sesuai. Jika barangan tersebut berharga ratusan ringgit, fikir-fikirkan, sekarang adalah masa yang sesuai membelinya. Ketua rumah elok berbincang dengan ahli keluarga sekarang dan buat perancangan pembelian dengan segera.

Menjelang musim perayaan yang sama pada tahun sudah, saya berkesempatan meneliti barangan tertentu, untuk melihat adakah ia akan naik menjelang Hari Raya. Jawapanya, memang ada diantara barangan ini naik dan naik sehingga 30%. Walau pun diberi jaminan di pasarraya berkenaan barangan senantiasa terrendah, rupanya tidak juga.

Secara teorinya, apabila permintaan meningkat seperti menjelangnya Hari Raya Aidil Fitri, harga tidak dapat tidak akan naik. Itu asas ekonomi.

Mungkin kerana kegairahan untuk berhari raya sakan, ramai yang tidak realistik dalam pembelian mereka. Mata menjadi rambang. Nafsu mengatasi segalanya. Bagi mereka yang memiliki kad kredit, ini lah masanya untuk menunjukkan kita ada kad kredit.

Saya mengesyurkan supaya kita tidak membeli pakaian baru untuk hari raya kali ini. Tengok apa akan terjadi (moral, cakap-cakap kekawan dan sebagainya) selepas Hari Raya. Bukan apa, saya yakin banyak lagi pakaian baru yang masih tidak digunakan yang tersimpan di dalam gerobok tu. Cuba periksa dulu. Saya juga rasa pakaian raya yang lepas pun masih ok lagi. Tabiat berpakaian kita selalunya akan terus memakai pakaian yang kita rasa paling selesa. Dari sudut angka, saya berani mengatakan kita, sekitaran 80% berpakaian hanya mengunapakai 20% pakian yang kita ada. Cuba teliti kenyataan saya itu. Maknanya banyak pakaian yang telah kita beli, akhirnya tidak digunakan langsung.

Paling penting di musim Hari Raya begini adalah ziarah menziarah dan saling bermaaf-maafan antara satu dengan yang lain. Hari Raya juga bukan masa untuk menjamu selera (nak balas dendam kerana berpuasa sebulan). Trend hari ini pula kita lihat, dan saya percaya akan terus berlaku, dengan segala-galanya ditukar baru, akhirnya khusyuk menonton dan melekat pada TV di rumah masing-masing. Mungkin juga ramai golongan muda yang asyek melayan tweeter dan facebok masing-masing. Jika begitulah kesudahnya, eloklah kita serba-serbinya lama. Tak rugi pun...


Skian dahulu.


Dr Azizol Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment