Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Tuesday, May 28, 2013

RECYCLE AIR HUJAN BOLEH JIMATKAN BILL AIR


Salam hormat,

Memang kos seliter air masih murah di negara kita. Akan tetapi bill sebulan boleh mencecah RM 20 ke RM 30 sebulan bagi keluarga yang sederhana besarnya. Setahun, maknaya RM240 ke RM360 kita bayar atas penggunaan air rumah kita.

Jika anda takungkan air hujan, ia boleh digunakn untuk mencuci kereta, kegunaan tandas, dan menyiram tanaman di sekeliling rumah kita. Saya gunakan air hujan untuk program meracun rumpai di kebun. Bagi yang bermotosikal, air hujan boleh digunakan untuk topup air batri. Bila bekalan air terputus, air hujan boleh digunakan untuk mencuci pinggan-mangkok. Mungkin pelbagai lagi air hujan ini boleh digunakan. Ini bermakna sedikit sebanyak ia boleh mengurangkan bill air.

Dalam kempen PRU ke 13 lepas, ramai dari kalangan anak-anak muda dan ahli parti lawan kerajaan mahukan semuanya murah dan semuanya kalau boleh free. Air hujan kurnian tuhan dan sememanganya percuma, kenapa tak gunakan?

Bagi mereka yang duduk di apartmen atau rumah flat di bandar-bandar mungkin sukar untuk recycle air hujan.

Jika anda membina rumah sendiri (baru), dan kalau saya pun, saya akan sediakan satu tangki sebesar 1,000 liter , diluar rumah ,untuk menampung air hujan yang begitu banyak ketika ini. Salah satu daripada kegunaanya ialah membekal air ke tandas untuk sistem flush. Apabila air ini habis barulah sistem biasa digunakan. Jika anda memiliki kitchen garden , air ini amat sesuai untuk menyuburkan tanaman terutamanya di musim panas dan kemarau.

Jika anda memiliki sebuah kolan renang yang kecil, air hujan sesuai digunakan untuk menggantikan air yang telah dirawat. Sekurangnya untuk topping up.


Fikir-fikirkan...


Skian


Dr Azizol Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment