Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Sunday, May 26, 2013

PEMBAZIRAN TENAGA DI RUMAH



Salam hormat,

Satu lagi pembaziran yang mungkin kerap dilakukan tetapi tanpa disedari ia pembaziran tenaga elektrik di rumah-rumah kediaman kita, walau pun kecil. Tetapi jika anda mempunyai keluarga yang agak besar, dalam setahun pembaziran ini boleh mencecah RM150.00 ke RM300.00

Apabila anda campurkan dengan pembaziran-pembaziran lain sebelum ini, ia menjadi besar amaunya.

Saya mencadangkan, supaya anda melayari internet mengenai energy saving tips ini. Terdapat pelbagai cadangan yang boleh anda aplikasikan di rumah kediaman anda serta merta.

Pertama sekali, matikan suis semua lampau dan peralatan yang TIDAK DIGUNAKAN oleh sesiapa pun. Kalau dirumah-rumah itu, saya perhatikan anak-anak selepas ke bilik air dibiarkan lampu terus menyala, walaupun tiada siapa yang menggunakanya. Biasanya sampai ke pagi. Bimbinglah anak-anak kita supaya tidak membazirkan letrik. Apabila kita membuat pendawai dirumah kita pastikan suis ini boleh dicapai oleh anak-anak yang berumur 6 tahun ke atas. Peti TV dan komputer riba dalam keadaan standby juga menggunakan elektrik. Sesuai dimatikan juga.


Kedua, jika kita menggunakan pemasak air elektrik, janganlah memasak air sepenuh bekas tersebut. Masaklah amauan yang anda rasakan perlu buat masa tersebut sahaja. Jika bakinya tidak disimpan ke dalam thermos, ia akan sejuk kembali.

Ke tigga, Jika di rumah anda masih memakai lampu-lampu (terutamanya bermentol bulat )yang gunatenaganya (Watt) tinggi dan telah lama, sesuai anda menukarnya kepada lampu-lampu yang lebih energy efficient, tanpa mengorbankan keterangan yang anda perlukan. Sekarang ini di kedai elektrik dan supermarket terdapat pelbagai lampu dan bal lampu terbaru yang lebih cekap penggunaan tenaganya. Berkaitan hal yang sama, perlu diperhatikan peti sejuk lama, pendingin udara lama, pemanas air lama dan peti TV lama. Alat-alat lama ini tidak energy efficient.

Kadangkala anda memerlukan lampu di nyalakan di depan pintu rumah, atau pun di bangsal letak kereta, saya cadangkan anda gunakan sistem timer bagi mengawal tempoh ia perlu menyala. Kalau menggunakan suis biasa, kerap kali kita terlambat atau terlupa mematikan lampu-lampu berkenaan.

Ke empat, di setiap rumah ada mesin pembasuh. Jika hari dijangkakan panas, elok jika anda tidak menggunakan alat pengeringan yang terdapat di sesetangah mesin basuh. Pakain di jemur diluar dengan gunakan kuasa matahari lebih menjimatkan kecuali musim hujan yang berpanjangan.

Akhir sekali, saya hendak menyentuh penggunaan alat pengosok pakaian. Elakkan mengosok berkali-kali dalam sehari, maksud saya sekali kita panaskan strika berkenaan, gunakan untuk mengosok banyak helai pakaian. Strika mempunya gunatenaga (1,000 watt) yang tinggi. Kalau sesuai, kelompokkan pakaian mengikut jinis kain. Kerana lain jinis kain memerlukan kepanasan ( gunatanaga) yang berbeza.

Skian, saya akui perbuatan yang baik-baik itu memnagnya sukar untuk dilaku dan diamalkan. Tetapi cubahlah dulu...jangan kata susuah...jika kita hendak berjimat.


Dr Azizol Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment