Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Thursday, January 10, 2013

BELI KENDERAAN YANG TERPAKAI

Salam Sejahtera,

Seterusnya saya ingin menyentuh tentang kenderaan yang seeloknya digunakan, dalam usaha kita untuk mengumpul dana untuk pelaburan. Kebiasaanya seseorang apabila bekerja sahaja akan berusaha untuk memperolehi sebuah kenderaan yang baru baginya atau untuk keluarga. Kenderaan hari ini bukan lagi dianggap sebagai satu kemewahan tetapi satu keperluan. Tetapi tidak semestinya yang baru, betul?

Saranan saya, jika kita serius dalam usaha ke arah kekayaan ini, paling baik kita membeli kenderaan yang sudah terpakai ( second hand ). Jika yang sudah terpakai pun, carilah yang telah digunakan dalam lingkungan setahun dua sahaja. Tengok pada geran kenderaan untuk kepastian. Elakkan juga membeli kereta yang tidak terlibat dalam kemalangan.

Pengalaman saya menunjukkan, jika kita membeli kenderaan yang terpakai, seperti yang saya nyatakan di atas, anda akan dapat berjimat sehingga 40% berbanding apabila anda membeli kenderaan yang baru. Kenderaan berkenaan masih digunakan sehingga ke hari ini, setelah melalui beberapa siri pembaikan kecil.

Kenderaan hanyalah kenderaan dan bukan untuk tujuan lain. Kalau kita suka kepada persaingan dan mengenepikan tujuan asal kenderaan itu diperolehi, saya yakin anda akan berasa sukar untuk maju kehadapan dalam usaha anda mengejar cita-cita anda. Jika anda rasakan motorsikal adalah kenderaan yang sesuai, memandangkan anda masih bujang, kenapa tidak. Kenapa kita misti ikut orang lain. Jadi perolehlah kenderaan yang bersesuaian dengan gaya hidup kita.



Skian,


Dr Azizol Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment