Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Monday, January 14, 2013

KONSEP PERTAMA: ANDA ADALAH PENGURUS KEPADA DIRI ANDA SENDIRI

Salam hormat,

Sebelum ini saya menyatakan betapa pentingnya aspek pengurusan kewangan peribadi ini. Seterusnya juga saya ada menekankan bahawa menguruskan wang yang kita dapat lebih penting daripada usaha mencarinya.

Dalam penulisan kali ini saya, seterusnya hendak menekankan pula si pengurusnya, iaitu orang yang akhirnya membuatkan sesuatu itu berlaku atau pun tidak.

Sehubungan dengan perkara yang tersebut di atas, saya hendak mengenengahkan satu konsep yang teramat penting dalam hal pengurusan kewangan peribadi ini. Saya ulangi sekali lagi, satu konsep yang teramat penting lagi power .  Saya mengharapkan anda memberikan sepenuh tumpuan dan perhatian agar dapat memahami konsep terpenting ini. Tanpa kefahaman yang tepat, usaha anda mungkin gagal.

Konsepnya ialah seperti yang di paparkan oleh slide berikut,



YA, ANDA ADALAH PEMIMPIN/PENGURUS KEPADA DIRI ANDA SENDIRI. ATAU pun anda adalah pemimpin/pengurus kepada sesiapa sahaja yang anda pimpin, misalnya keluarga anda. Mungkin anda lebih memahami konsep ini jika saya tulis dalam bahasa Inggeris : YOU are the manager of your own self.

Tidak boleh dinafikan, pemimpin/pengurus misti bijak mengurus (salah satu daripadanya ) untuk berjaya, di dalam apa bidang sekali pun.

Bermakna, jika anda miskin atau susah, senantiasa tidak cukup duit, atau pun kedudukan kewangan anda biasa-biasa sahaja JANGAN SALAHKAN ORANG LAIN ATAU PUN KERAJAAN YANG MEMERINTAH. Cuba perhatikan orang Tionghwa, dalam kerajaan yang sama juga dengan kita, mereka boleh maju dan menguasai ekonomi negara ini.  Orang Melayu miskin, kerana orang Melayu itu sendiri.  Individu itu susah atau miskin kerana individu itu sendiri. Selagi mereka tidak memahami konsep ini, dan terus menuding jari kepada pihak lain, selagi itulah mereka ini tidak akan berubah. Jangan salahkan ibu bapa kerana tidak memberikan ilmu pengurusan kewangan ini kepada anda. Sekarang anda mampu bergerak dan carilah ilmu berkenaan.

Itu sebanya di awal-awal penulisan ini lagi saya ada menyatakan perimustahaknya anda memahami dan menerima konsep ini.

Seterusnya, perhatikan perbandingan berikut antara anda dan sebuah syarikat.



Syarikat disebelah kanan, perhatikan ia ditadbirurus oleh seorang Pengurus atau CEO. Jika syarikat ini di tahun kewangan yang lalu mengalami kerugian yang teruk, ahli lembaga pengarah syarikat boleh memecat Pengurus berkenaan dan mengantikanya dengan Pengurus yang baru. Mudah-mudahan, dalam tahun kewangan yang baru syarikat beroleh keuntungan besar. TETAPI kedudukan anda disebelah kiri berbeza. Jika akaun tahunan anda bertambah negatif aliran tunainya, pengurus TIDAK BOLEH DITUKAR, kerana si pengurus dan diri anda adalah satu identiti yang sama. Di sinilah letaknya kepentingannya anda misti bijak mengurus dan terus mencari ilmu dan kemahiran dalam bab pengurusan kewangan ini. Berbeza dengan keadaan dalam sebuah syarikat tadi.

Perhatikan slide berikutnya pula,



Perhatikan, konsep ini sama aplikasinya dengan individu tadi. Jika kita sebagi suami tidak pandai menguruskan kewangan akibahnya pada keluarga. Keluarga menanggung kesusahan kerana si suami tidak pandai atau bijak mengurus. Apakh boleh jika isteri dan anak-anak berpakat, oleh kerana kita miskin atau pun susah, mari kita tukar suami/ayah kamu, supaya kedudukan ekonomi kita bertambah baik. Boleh? Tentunya tidak, kecuali mereka bercerai.

Jadi marilah kita amat-amati konsep ini dan ambilah tindakan, terpenting berilmu, walaupun menuntut ilmu ini menjadi satu kewajipan dalam Islam.


Skian dahulu bersambung...



Dr Azizol Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment