Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Wednesday, January 2, 2013

PRAKATA

Selamat Tahun Baru 2013 dan Salam Sejahtera.

Baru-baru ini saya terima satu sms daripada seorang kawan dan berbunyi seperti berikut:-

" Selamat Tahun Baru 2013, semoga di tahun ini Dr dianugerahkan kekayaan dan kesihatan yang baik,amin"

Kalau kita lihat sms itu seimbas lalu, nampak biasa dan ramai yang menerimanya di setiap penghujung tahun seperti sekarang ini. Tetapi jika kita renung sejenak sms yang sama, selain daripada ianya adalah satu doa, ia adalah merupakan satu harapan yang baik dan akan tinggal harapan jika kita tidak berbuat sesuatu di sepenjang tahun ini.

Persoalanya bagi saya yang menerima sms sebegini, apakah usaha saya supaya kata-kata di dalam sms ini benar-benar menjadi kenyataan, selewatnya dipenghujung tahun 2013 nanti.

OK baik, habis tu saya hendak buat apa selepas ini?

Di dalam sms tersebut terdapat 2 perkataan yang amat penting. Pertamanya KEKAYAAN dan kedua KESIHATAN. Kita sebagai seorang umat Islam dituntut mencari KEBAHAGIAN DI DUNIA DAN KEBAHAGIAN DI AKHIRAT. Perhatikan betul-betul ayat terakhir itu. Bagi kefahaman saya perkataan KEKAYAAN DAN KESIHATAN itu adalah merupakan sebahagian daripada ungkapan KEBAHAGIAN DI DUNIA.

Kefahaman saya juga seterusnya KEBAHAGIAN DI DUNIA turut merangkumi elemen-elemen berikut:-

1. SPIRITUAL
2. KEKELUARGAAN
3. MASYARAKAT

Jika anda mempunyai kefaham yang berbeza dengan saya, tidak mengapa.

Saya akan menggunakan KEKEYAAN sebagai elemen yang akan dikupas secara mendalam dan anda bolihlah menggunakan pendekatan yang sama bagi elemen-elemen yang lain, yang perlu anda berbuat sesuatu untuk mencapai kejayaan seperti yang di sms kan.

Ikuti halaman berikutnya...


Sekian dahulu,


Dr Azizol Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment