Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Friday, January 4, 2013

GAYA HIDUP YANG SERBA SEDERHANA

Salam Sejahtera,

Seterusnya sebelum saya menyentuh tentang menabung, perlu saya tekankan amat penting dan mustahak seseorang itu menyara kehidupanya secara sederhana ( live within your means ). Sukar saya perincikan makna gaya hidup sederhana ini. Pentingnya gaya berbelanja bersesuaian dengan pendapatan kita. Jika gaji kita besar, makna sederhana itu berbeza dengan orang yang bergaji kecil.

Ini bukan bermakna anda kena menjalani kehidupan ini dalam keadaan kesusahan atau sengsara seperti orang miskin. Perlu diingat elakkan sama sekali tekanan kepada bajet bulanan anda.

Sepekara lagi, saya juga menyarankan supaya anda tidak merokok. bagi sesiapa yang merokok, kurangkan secara perlahan dan kalu boleh berhenti terus akhirnya. Saya akan cerita kemudian bab merokok ini dan kaitanya dengan usaha anda menuju ke tahap kekayaan.

Di Malaysia kita perhatikan banyak perbezaan kos sara hidup  antara beberapa lokasi. Misalnya di Kelantan, kos sara hidup mungkin jauh lebih murah jika di bandingkan dengan di bandar yang besar seperti K Lumpur atau Johor Bharu. Bermakna, jika anda terpaksa berhijrah demi untuk mereliasasikan impian anda eloklah berbuat demikian. Tambahan kita sudah Satu Malaysia! Dengan pendapatan purata RM1,500.00 sebulan di Kuala Lumpur berkemungkinan sukar bagi anda ada lebihan pendapatan setiap bulan untuk menabung, berbanding jika anda tinggal di Kota Bharu, Kelantan. Kos keperluan asas setiap bulan berbeza antara lokasi. Jadi carilah lokasi yang sesuai buat anda.

No comments:

Post a Comment