Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Thursday, January 3, 2013

PENGURUSAN KEWANGAN PERIBADI

Salam sejahtera,

Paparan kali ini saya hendak meyakinkan anda betapa pentingnya aspek pengurusan kewangan peribadi ini. Perhatikan slide berikut:-



Daripada slide di atas juga memberi makna, saiz pendapatan seseorang bukanlah sesuatu yang terpenting. Ini tidaklah bermakna berpendapatan yang kecil lebih baik daripada berpendapatan besar.

Saya perhatikan di Malaysia ini, hampir semua kita berpendapatan. Ini adalah merupakan tahap pertama dan terpenting kearah kejayaan kewangan. Maknanya, ramai di antara kita padai sudah mencari wang. Rata-rata yang bermasaalah ialah dalam menguruskan wang yang ada. Jadi penulisan saya ini akan banyak memperlihatkan aspek pengurusan kewangan ini. Bab pengurusan ini bukanlah sesuatu yang terlalu susah dan hanya ada pada mereka yang berijazah atau berkelulusan doktor falsafah sahaja. Sebenarnya tidak. Ramai yang berijazah tinggi, akhirnya tidak mencapai kebebasan kewangan.

Saya pernah terjumpa seorang peneroka rancangan tanah persekutauan (FELDA), dalam tempoh lebih kurang 30 tahun menjadi peneroka, beliau mampu mengumpul aset berjumlah RM5 juta. Perhatikan betul-betul seorang peneroka. Anda lebih hebatkan...

Jadi mengurskan wang itu penting dan carilah ilmu mengenainya.


Bersambung di halaman berikutnya...


Skian.


Dr Azizol Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment