Saya turut menyedia dan memberikan seminar

Saya turut memberikan seminar dan tips pengurusan kewangan peribadi. Berminat boleh hubungi saya.

Wednesday, January 23, 2013

STRATEGI JANGKA PANJANG ANDA

Salam hormat, bertemu kita kembali. 

Kali ini saya hendak mencadangkan supaya kita ada strategi jangka panjang untuk berjaya dalam kewangan. Apapun yang anda tengah fikirkan, kita elok sekali jika memiliki satu strategi atau road map perjalanan kita menuju ke arah kebahagian kewangan yang anda inginkan.

Strategi tersebut berbunyi begini,



Perhatikan pelaburan anda lebih berupaya mendatangkan wang dan berterusan jika dibanding dengan kita sendiri yang bekerja menghasilkanya.

Dipaparkan dari sudut lain, bagi memudahkan anda faham, adalah seperti slide berikut,




Bagi anda yang telah berumur seperti saya, bagaimana? Anda masih boleh menggunakan strategi yang terdapat di dalam kotak yang kedua (kanan). Cumanya kaedah anda untuk mendapatkan aset berbeza dan perlukan yang terpantas.

Itu sebabnya, saya mencadangkan supaya mereka yang baru mula bekerja, mengetahui perkara ini. Dengan permulaan yang awal, perjalanan anda lebih selesa, berbanding dengan mereka yang sudah menjangkau 50 tahun.

Bagi mereka ini, secara keseluruhannya strategi ini boleh dilihat dalam bentuk slide berikut,




Saya yakin ianya bukanlah satu perkara yang sukar untuk difahami. Fahami baik-baik, fikirkan apa yang anda boleh buat atau ubahsuai strategi di atas bagi disesuaikan dengan kedudukan umur anda sekarang. Seterusnya , jangan lupa, ambil tindakan.

Skian, buat kali ini dan bersambung di halaman yang akan datang.



Dr Azizol Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment